Με τη διαδικασία του επείγοντος εισήχθη σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας «Ρύθμιση θεμάτων Κρατικού Πιστοποιητικού Γλωσσομάθειας της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος και άλλες διατάξεις».
Το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας
Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι βασική θεσμική παρέμβαση του νομοσχεδίου είναι το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) επισημαίνοντας ότι σήμερα πάρα πολλά παιδιά καταφεύγουν σε εξετάσεις που διενεργούνται από ιδιωτικούς φορείς. Ωστόσο, το υπουργείο θέλει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δυνατότητα τα παιδιά αυτά να παίρνουν το ΚΠΓ με πολύ μικρότερο κόστος, με πολύ πιο αποτελεσματικές διαδικασίες. Όπως εξάλλου τόνισε, με τις ρυθμίσεις που εισάγονται ενισχύεται η προετοιμασία των μαθητών σε αυτά τα μαθήματα και είναι απολύτως αυτοματοποιημένη η διαδικασία των εξετάσεων. Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμη ότι έχουν εξασφαλιστεί σοβαρές πιστώσεις από το ΕΣΠΑ και για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και για την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, ως προς τα θέματα γλωσσομάθειας.
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την Εθνική Βιβλιοθήκη η οποία «μετακομίζει» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο υπουργός είπε ότι αναβαθμίζεται η λειτουργία της και η Πολιτεία της δίνει τη σημασία που δεν έδινε μέχρι σήμερα.
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, «ένα νέο θεσμό που αντικαθιστά το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας το οποίο είχε εξαιρετικά πολλά μέλη, σύνθετη και καθόλου αποτελεσματική λειτουργία, ζητήματα που το κατέστησαν ανενεργό». Όπως εξήγησε, στο Εθνικό Συμβούλιο θα συνυπάρχουν εκπαιδευτικοί και παραγωγικοί φορείς, και επιτέλους για πρώτη φορά θα είναι δυνατό να υπάρξει σχεδιασμός για τις προοπτικές της εκπαίδευσης σε σχέση με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να συζητηθούν νέα γνωστικά αντικείμενα, να γίνουν μελέτες για θέματα αγοράς εργασίας κλπ.
Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι με το νομοσχέδιο κλείνουν μια σειρά τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για θέματα όπως η εδραίωση του ολοήμερου σχολείου και ζητήματα για το άνοιγμα των σχολείων και την επόμενη χρονιά χωρίς ελλείψεις, όπως είναι οι αποσπάσεις, μεταθέσεις εκπαιδευτικών κλπ.
Η αναβάθμιση του Λυκείου
Εξάλλου στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που σχετίζονται με την προσπάθεια ορθολογικοποίησης των προγραμμάτων σπουδών στο γυμνάσιο και με την αναβάθμιση του λυκείου. Ειδικά για το Λύκειο, ο κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι συζητάμε αυτή την ώρα πάνω σε ένα τετράπτυχο που θα περιλαμβάνει τη ριζική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του λυκείου, την αναβάθμιση του απολυτηρίου, τις εισαγωγικές εξετάσεις και την ευελιξία στο πρώτο έτος των πανεπιστημίων. Όπως εξάλλου υπογράμμισε, βάση αυτών των αλλαγών θα είναι ένα εθνικό σχέδιο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Η εκλογή των πρυτανικών αρχών
Ταυτόχρονα ο κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής ότι άμεσα κατατίθενται στη Βουλή νομοσχέδια που σχετίζονται με τα μεταπτυχιακά, με τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών και με την ίδρυση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων.
Η επαγγελματική εκπαίδευση
Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ο κ. Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι ο κ. Μητσοτάκης ήταν ο υπουργός που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης και τόνισε ότι η κυβέρνηση επανέφερε αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και τους τομείς και τις ειδικότητες που καταργήθηκαν τότε και πλέον οι μαθητές έχουν δικαίωμα να τους ακολουθήσουν.
«Θέλουμε η επιλογή των μαθητών για την επαγγελματική εκπαίδευση, από μια επιλογή ανάγκης που δυστυχώς είναι σήμερα, να μετατραπεί έμπρακτα σε μια ελεύθερη επιλογή μεταξύ ισότιμων επιλογών που έχουν να κάνουν οι μαθητές μας», είπε ο υφυπουργός σημειώνοντας ότι αυτόν τον στόχο υπηρετεί η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων ώστε να παρέχονται στέρεες γνώσεις και επαγγελματικές και τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες και να αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση. Έτσι η Α’ τάξη έχει ενιαία χαρακτηριστικά για όλους τους μαθητές, στη Β’ Τάξη γίνεται η επιλογή ενός από τους 9 ευρύτερους τομείς σπουδών και μόνο στην Γ’ τάξη, ο μαθητής επιλέγει την ειδικότητά του. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών σε όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, ενώ ολοκληρώνονται και τα μεταβατικά προγράμματα σπουδών για την Γ΄τάξη.
Ο υφυπουργός Παιδείας επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο επανέρχεται το δικαίωμα των μαθητών των νυχτερινών ΕΠΑΛ νε εισάγονται σε ειδικό ποσοστό θέσεων στα ΤΕΙ, μια επιλογή που είχε καταργηθεί το 2013.
Ο κ. Μπαξεβανάκης χαρακτήρισε μεγάλη τομή το μεταλυκειακό έτους, την τάξη μαθητείας που αφορά τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι θα είναι προαιρετικό, δηλαδή αφορά αποφοίτους μαθητές άνω των 18 ετών. Επίσης, έχουν προβλεφθεί πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, καθώς και αμοιβή στο 75% του κατώτερου ημερομισθίου της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκπαίδευση στο χώρο εργασίας που θα πρέπει να γίνεται με βάση προγράμματα σπουδών υπό την επίβλεψη του σχολείου και του αρμόδιου εκπαιδευτικού που υπηρετεί στο Επαγγελματικό Λύκειο ή Εργαστηριακό Κέντρο. «Προκρίνουμε αυτή τη λύση ως μια ασφαλή και ομαλή διέξοδο για τους αποφοίτους για να έρθουν σε επαφή με την αγορά εργασίας», είπε και τόνισε ότι στόχος είναι να υπάρξει μια απάντηση σε όλους τους σπουδαστές που αγωνιούν και δηλώνουν πως «όποια πόρτα και αν χτυπήσουν τους ζητούν προϋπηρεσία, εμπειρία», είπε ο κ. Μπαξεβανάκης.
Με διαδικασία του «επείγοντος»
Στην έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου εισηγήθηκε να συζητηθεί το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του επείγοντος σημειώνοντας ότι υπάρχουν διατάξεις που πρέπει άμεσα να ψηφιστούν όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, η μετακίνηση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στις νέες υποδομές, η καθιέρωση του ενιαίου αριθμού μαθητή, ζητήματα μεταθέσεων των εκπαιδευτικών αλλά και οι ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Τη διαδικασία του επείγοντος αποδέχθηκαν μόνο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων.
Το κρατικό πιστοποιητικό γλωσσομάθειας
Ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι βασική θεσμική παρέμβαση του νομοσχεδίου είναι το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας (ΚΠΓ) επισημαίνοντας ότι σήμερα πάρα πολλά παιδιά καταφεύγουν σε εξετάσεις που διενεργούνται από ιδιωτικούς φορείς. Ωστόσο, το υπουργείο θέλει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας στη δυνατότητα τα παιδιά αυτά να παίρνουν το ΚΠΓ με πολύ μικρότερο κόστος, με πολύ πιο αποτελεσματικές διαδικασίες. Όπως εξάλλου τόνισε, με τις ρυθμίσεις που εισάγονται ενισχύεται η προετοιμασία των μαθητών σε αυτά τα μαθήματα και είναι απολύτως αυτοματοποιημένη η διαδικασία των εξετάσεων. Ο κ. Γαβρόγλου είπε ακόμη ότι έχουν εξασφαλιστεί σοβαρές πιστώσεις από το ΕΣΠΑ και για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και για την ενίσχυση της υλικοτεχνικής υποδομής, ως προς τα θέματα γλωσσομάθειας.
Αναφορικά με τις ρυθμίσεις για την Εθνική Βιβλιοθήκη η οποία «μετακομίζει» στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, ο υπουργός είπε ότι αναβαθμίζεται η λειτουργία της και η Πολιτεία της δίνει τη σημασία που δεν έδινε μέχρι σήμερα.
Ο υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στη δημιουργία Εθνικού Συμβουλίου Εκπαίδευσης και Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, «ένα νέο θεσμό που αντικαθιστά το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας το οποίο είχε εξαιρετικά πολλά μέλη, σύνθετη και καθόλου αποτελεσματική λειτουργία, ζητήματα που το κατέστησαν ανενεργό». Όπως εξήγησε, στο Εθνικό Συμβούλιο θα συνυπάρχουν εκπαιδευτικοί και παραγωγικοί φορείς, και επιτέλους για πρώτη φορά θα είναι δυνατό να υπάρξει σχεδιασμός για τις προοπτικές της εκπαίδευσης σε σχέση με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, να συζητηθούν νέα γνωστικά αντικείμενα, να γίνουν μελέτες για θέματα αγοράς εργασίας κλπ.
Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο κ. Γαβρόγλου είπε ότι με το νομοσχέδιο κλείνουν μια σειρά τεχνικού χαρακτήρα ζητήματα για θέματα όπως η εδραίωση του ολοήμερου σχολείου και ζητήματα για το άνοιγμα των σχολείων και την επόμενη χρονιά χωρίς ελλείψεις, όπως είναι οι αποσπάσεις, μεταθέσεις εκπαιδευτικών κλπ.
Η αναβάθμιση του Λυκείου
Εξάλλου στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται θέματα που σχετίζονται με την προσπάθεια ορθολογικοποίησης των προγραμμάτων σπουδών στο γυμνάσιο και με την αναβάθμιση του λυκείου. Ειδικά για το Λύκειο, ο κ. Γαβρόγλου υπογράμμισε ότι συζητάμε αυτή την ώρα πάνω σε ένα τετράπτυχο που θα περιλαμβάνει τη ριζική αναβάθμιση των τελευταίων δύο τάξεων του λυκείου, την αναβάθμιση του απολυτηρίου, τις εισαγωγικές εξετάσεις και την ευελιξία στο πρώτο έτος των πανεπιστημίων. Όπως εξάλλου υπογράμμισε, βάση αυτών των αλλαγών θα είναι ένα εθνικό σχέδιο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Η εκλογή των πρυτανικών αρχών
Ταυτόχρονα ο κ. Γαβρόγλου ενημέρωσε τα μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής ότι άμεσα κατατίθενται στη Βουλή νομοσχέδια που σχετίζονται με τα μεταπτυχιακά, με τον τρόπο εκλογής των πρυτανικών αρχών και με την ίδρυση των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων.
Η επαγγελματική εκπαίδευση
Κατά τη συζήτηση στην επιτροπή, ο υφυπουργός Παιδείας Δημήτρης Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα αποτελεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Ο κ. Μπαξεβανάκης υπογράμμισε ότι ο κ. Μητσοτάκης ήταν ο υπουργός που οδήγησε στη διαθεσιμότητα χιλιάδες εκπαιδευτικούς της επαγγελματικής εκπαίδευσης και τόνισε ότι η κυβέρνηση επανέφερε αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς αλλά και τους τομείς και τις ειδικότητες που καταργήθηκαν τότε και πλέον οι μαθητές έχουν δικαίωμα να τους ακολουθήσουν.
«Θέλουμε η επιλογή των μαθητών για την επαγγελματική εκπαίδευση, από μια επιλογή ανάγκης που δυστυχώς είναι σήμερα, να μετατραπεί έμπρακτα σε μια ελεύθερη επιλογή μεταξύ ισότιμων επιλογών που έχουν να κάνουν οι μαθητές μας», είπε ο υφυπουργός σημειώνοντας ότι αυτόν τον στόχο υπηρετεί η νέα δομή των Επαγγελματικών Λυκείων ώστε να παρέχονται στέρεες γνώσεις και επαγγελματικές και τεχνολογικές γνώσεις και δεξιότητες και να αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση. Έτσι η Α’ τάξη έχει ενιαία χαρακτηριστικά για όλους τους μαθητές, στη Β’ Τάξη γίνεται η επιλογή ενός από τους 9 ευρύτερους τομείς σπουδών και μόνο στην Γ’ τάξη, ο μαθητής επιλέγει την ειδικότητά του. Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών σε όλους τους τομείς και ειδικότητες των ΕΠΑΛ, ενώ ολοκληρώνονται και τα μεταβατικά προγράμματα σπουδών για την Γ΄τάξη.
Ο υφυπουργός Παιδείας επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο επανέρχεται το δικαίωμα των μαθητών των νυχτερινών ΕΠΑΛ νε εισάγονται σε ειδικό ποσοστό θέσεων στα ΤΕΙ, μια επιλογή που είχε καταργηθεί το 2013.
Ο κ. Μπαξεβανάκης χαρακτήρισε μεγάλη τομή το μεταλυκειακό έτους, την τάξη μαθητείας που αφορά τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ, λέγοντας ότι θα είναι προαιρετικό, δηλαδή αφορά αποφοίτους μαθητές άνω των 18 ετών. Επίσης, έχουν προβλεφθεί πλήρη ασφαλιστικά και εργασιακά δικαιώματα, καθώς και αμοιβή στο 75% του κατώτερου ημερομισθίου της εθνικής συλλογικής σύμβασης εργασίας.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στην εκπαίδευση στο χώρο εργασίας που θα πρέπει να γίνεται με βάση προγράμματα σπουδών υπό την επίβλεψη του σχολείου και του αρμόδιου εκπαιδευτικού που υπηρετεί στο Επαγγελματικό Λύκειο ή Εργαστηριακό Κέντρο. «Προκρίνουμε αυτή τη λύση ως μια ασφαλή και ομαλή διέξοδο για τους αποφοίτους για να έρθουν σε επαφή με την αγορά εργασίας», είπε και τόνισε ότι στόχος είναι να υπάρξει μια απάντηση σε όλους τους σπουδαστές που αγωνιούν και δηλώνουν πως «όποια πόρτα και αν χτυπήσουν τους ζητούν προϋπηρεσία, εμπειρία», είπε ο κ. Μπαξεβανάκης.
Με διαδικασία του «επείγοντος»
Στην έναρξη της συνεδρίασης, ο υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου εισηγήθηκε να συζητηθεί το νομοσχέδιο με τη διαδικασία του επείγοντος σημειώνοντας ότι υπάρχουν διατάξεις που πρέπει άμεσα να ψηφιστούν όπως το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, η μετακίνηση της Εθνικής Βιβλιοθήκης στις νέες υποδομές, η καθιέρωση του ενιαίου αριθμού μαθητή, ζητήματα μεταθέσεων των εκπαιδευτικών αλλά και οι ημερομηνίες διεξαγωγής των πανελλαδικών εξετάσεων. Τη διαδικασία του επείγοντος αποδέχθηκαν μόνο οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των Ανεξάρτητων Ελλήνων.