Με υπέρογκους φόρους αλλά και προκαταβολή φόρου εισοδήματος
75% απειλούνται φέτος οι φορολογούμενοι που θα δηλώσουν στην εφορία πενιχρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση, από ενοίκια ή τόκους καταθέσεων μερικών λεπτών του ευρώ. Πρόκειται κυρίως για φοιτητές, ανέργους και όσους συμμετέχουν σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας.
Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πιαστούν στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης και θα υπερφορολογηθούν επί εξωπραγματικών τεκμαρτών εισοδημάτων με συντελεστή 26% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου η οποία έχει αυξηθεί για τα εισοδήματα του 2015 από 55% στο 75%.
Εάν το υπουργείο Οικονομικών δεν καταθέσει στη Βουλή διορθωτική ρύθμιση όπως έγινε και πέρυσι, τότε οι φορολογούμενοι που απέκτησαν το 2015 πενιχρά εισοδήματα θα φορολογηθούν για ποσά ανύπαρκτων εισοδημάτων τα οποία θα προκύψουν από το άθροισμα των ελάχιστων ποσών τεκμηρίων διαβίωσης των 3.000 ευρώ για τους άγαμους ή των 5.000 ευρώ για τους έγγαμους και των λοιπών τεκμηρίων διαβίωσης που θα ληφθούν υπόψη με βάση τα σπίτια στα οποία διαμένουν και τα Ι.Χ. αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούν.
Η υπερφορολόγηση των πολύ χαμηλών εισοδημάτων θα προκύψει γιατί δεν ισχύει για τα εισοδήματα του 2015 η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 1 του ν. 4330/2015 που αφορούσε τα εισοδήματα του 2014 και προβλέπει ότι:
α) Όταν το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωση έναρξης εργασιών ή εφόσον δεν ασκείται ατομική αγροτική δραστηριότητα, τότε το δηλωθέν εισόδημα και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών - συνταξιούχων, στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο 9.545 ευρώ. Στην ουσία οι εν λόγω φορολογούμενοι δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος.
β) Εάν το δηλωθέν εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δηλαδή με 26%.
γ) Εξαιρούνται του παραπάνω ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης οι περιπτώσεις φορολογουμένων με πραγματικά εισοδήματα από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.
Η διάταξη αυτή νομοθετήθηκε πέρυσι με σκοπό να χορηγηθούν φορολογικές ελαφρύνσεις σε περιστασιακά και ευκαιριακά απασχολούμενους (σε ανέργους, νοικοκυρές, φοιτητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.λπ.). Οι πολίτες αυτοί συνήθως δεν αποκτούν εισοδήματα πάνω από 6.000 ευρώ τον χρόνο από τις περιστασιακές τους απασχολήσεις αλλά επειδή τα τεκμήριά τους προσδιόριζαν πολύ μεγαλύτερα εισοδήματα κινδύνευαν -αν δεν εφαρμοζόταν η διάταξη αυτή- να πληρώσουν υπέρογκους φόρους, υπολογισμένους με συντελεστή 26% τόσο επί του δηλωθέντος εισοδήματος όσο και επί των πολύ μεγάλων ποσών της διαφοράς μεταξύ του χαμηλού δηλωθέντος εισοδήματός τους και του υψηλού τεκμαρτού εισοδήματος. Για να μην υπερφορολογηθούν φέτος οι φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα θα πρέπει να γίνει νέα νομοθετική βελτίωση.
75% απειλούνται φέτος οι φορολογούμενοι που θα δηλώσουν στην εφορία πενιχρά εισοδήματα από περιστασιακή απασχόληση, από ενοίκια ή τόκους καταθέσεων μερικών λεπτών του ευρώ. Πρόκειται κυρίως για φοιτητές, ανέργους και όσους συμμετέχουν σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας.
Οι φορολογούμενοι αυτοί θα πιαστούν στην παγίδα των τεκμηρίων διαβίωσης και θα υπερφορολογηθούν επί εξωπραγματικών τεκμαρτών εισοδημάτων με συντελεστή 26% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου η οποία έχει αυξηθεί για τα εισοδήματα του 2015 από 55% στο 75%.
Εάν το υπουργείο Οικονομικών δεν καταθέσει στη Βουλή διορθωτική ρύθμιση όπως έγινε και πέρυσι, τότε οι φορολογούμενοι που απέκτησαν το 2015 πενιχρά εισοδήματα θα φορολογηθούν για ποσά ανύπαρκτων εισοδημάτων τα οποία θα προκύψουν από το άθροισμα των ελάχιστων ποσών τεκμηρίων διαβίωσης των 3.000 ευρώ για τους άγαμους ή των 5.000 ευρώ για τους έγγαμους και των λοιπών τεκμηρίων διαβίωσης που θα ληφθούν υπόψη με βάση τα σπίτια στα οποία διαμένουν και τα Ι.Χ. αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούν.
Η υπερφορολόγηση των πολύ χαμηλών εισοδημάτων θα προκύψει γιατί δεν ισχύει για τα εισοδήματα του 2015 η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 1 του ν. 4330/2015 που αφορούσε τα εισοδήματα του 2014 και προβλέπει ότι:
α) Όταν το ετήσιο δηλωθέν εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωση έναρξης εργασιών ή εφόσον δεν ασκείται ατομική αγροτική δραστηριότητα, τότε το δηλωθέν εισόδημα και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών - συνταξιούχων, στην οποία ισχύει αφορολόγητο όριο 9.545 ευρώ. Στην ουσία οι εν λόγω φορολογούμενοι δεν πληρώνουν φόρο εισοδήματος.
β) Εάν το δηλωθέν εισόδημα της προηγούμενης παραγράφου υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ, το υπερβάλλον ποσό φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δηλαδή με 26%.
γ) Εξαιρούνται του παραπάνω ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης οι περιπτώσεις φορολογουμένων με πραγματικά εισοδήματα από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου.
Η διάταξη αυτή νομοθετήθηκε πέρυσι με σκοπό να χορηγηθούν φορολογικές ελαφρύνσεις σε περιστασιακά και ευκαιριακά απασχολούμενους (σε ανέργους, νοικοκυρές, φοιτητές, συμμετέχοντες σε προγράμματα εργασιακής εμπειρίας κ.λπ.). Οι πολίτες αυτοί συνήθως δεν αποκτούν εισοδήματα πάνω από 6.000 ευρώ τον χρόνο από τις περιστασιακές τους απασχολήσεις αλλά επειδή τα τεκμήριά τους προσδιόριζαν πολύ μεγαλύτερα εισοδήματα κινδύνευαν -αν δεν εφαρμοζόταν η διάταξη αυτή- να πληρώσουν υπέρογκους φόρους, υπολογισμένους με συντελεστή 26% τόσο επί του δηλωθέντος εισοδήματος όσο και επί των πολύ μεγάλων ποσών της διαφοράς μεταξύ του χαμηλού δηλωθέντος εισοδήματός τους και του υψηλού τεκμαρτού εισοδήματος. Για να μην υπερφορολογηθούν φέτος οι φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά εισοδήματα θα πρέπει να γίνει νέα νομοθετική βελτίωση.